به نقل از مطلبی با همین عنوان
نوشته مارک باوئرلین منتشر شده در رادیو کوچه
پیش درآمد: وضع امروز دانشگاهها اسف بار به نظر میرسد. قریب به اتفاق دانشجویان با نمرۀ الف درسهایشان را پشت سر میگذارند و به ندرت میتوان دانشجویانی را دید که خارج از فضای کلاس با استاد خود در حال گفتگو باشند. حال آنکه سی سال پیش اوضاع کاملاً متفاوت بود. کمتر پیش میآمد استادان به دانشجویی نمرۀ الف بدهند. خیلی مواقع برای رد شدن از مقابل اطاق اساتید باید از روی پای دانشجویانی رد میشدید که برای ملاقات با استاد خود منتظر بودند. اما در این اوضاع وظیفۀ اخلاقی استاد چیست؟ گفتار پیش رو (
نسخه به زبان اصلی را میتوانید در
نیویورکتایمز ببینید) آرای یک نویسنده و استاد دانشگاه، در خصوص وظیفۀ اخلاقی اساتید را انعکاس میدهد.

در هفتههای آتی، دو میلیون آمریکایی، مدرک کارشناسی دریافت میکنند؛ بعد یا به نیروی کار میپیوندند و یا ادامۀ تحصیل میدهند. آن روز، حسابی شاد و سرمستاند و از دانشکدههایشان به خوشی یاد میکنند؛ اما این فصلِ بینظیر زندگی که ورق بخورد و به اتفاقات دانشگاه که فکر کنند، بخشی مهم از تحصیلات عالی در ارزیابیهایشان جای بیاهمیتی خواهد یافت: اساتید. دیدگاه اعضای هیأت علمی هم مشفقانه است. در یک تحقیق ملی، ۶۱ درصد از دانشجویان اظهار داشتهاند که اساتیدشان اغلب با آنها «مانند یک همکار یا همدرس» برخورد میکردند و تنها ۸ درصد آنها «درخصوص کار دانشگاهی خود پاسخهای منفی» میشنیدند. بیشتر آنها وقتی از جشن فارغالتحصیلی خارج میشوند، باور دارند که آمادگی لازم برای صحبتکردن، نوشتن، تفکر انتقادی و تصمیمسازی را بهخوبی کسب کردهاند.
این چیزی است که دانشجوها میگویند. آنها کاملاً از مدرسانشان راضیاند؛ بالأخره بیشتر دانشجوها قبول میشوند. در ۱۹۶۰، تنها ۱۵ درصد از نمرهها در محدودۀ الف بود اما الان این عدد ۴۳ درصد و الف رایجترین نمره است.
اگرچه دانشجویان از اساتید خود راضیاند اما آنها را متفکر یا مشاور نمیدانند. درسها را انتخاب میکنند و تکالیف را انجام میدهند اما بیش از این، ارتباط حداقلی است. یک معیار علاقه به عقاید استاد و دیدگاهی که مستقل از محتوای درس دارد، ارتباط بیرون از کلاس است. اغلب در گفتگوهای حاشیهای پس از ساعت درسی و بهدور از استلزامات برنامۀ درسی است که انتقال فهم صورت میگیرد و پیروی [از استاد] در دانشجو رشد مییابد. دانشجوها همیشه برای اساتید خود ایمیل میفرستند، وقتی میتوان از اتاق خود یک یادداشت فرستاد، چه لزومی دارد در محوطۀ دانشگاه قدم بزنیم؟ اما چنین پرسش و پاسخهای مکتوبی بیش از حد خشکاند و نمیتوانند به رایزنی اصیل منجر شوند. ما به مکالمۀ رودررو نیازمندیم!
ادامه مطلب ...