دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

قهرمانان می‌میرند (Heroes Dying)


پیش‌درآمد: این نوشته بیانگر یک دیدگاه انتقادی نسبت به مدیریت ورزش قهرمانی است و مطالعه آن برای افرادی که شدیداً  از موفقیت و کامیابی ورزشکاران ایرانی در المپیک اخیر احساس غرور و سرور ملی دارند و چشم‌هایشان را بر واقعیت‌های جامعه ورزش ایران بسته‌اند توصیه نمی‌شود.



المپیک 2012 لندن تمام شد و ایران با کسب 4 طلا و 5 نقره و 3 برنز در جایگاه هفدهم ایستاد. احتمالا مسئولان ورزشی بسیار شادمان و مسرور هستند که به ما ملت اخیراً مجازی و پوک شده اثبات کرده‌اند می‌توان با ساز مخالف کوک کردن و فحش دادن به دنیا هم صاحب عنوان و جایگاه جهانی بود. برای آنها اینکه در بین پنج هزار ورزشکار سهم ایران فقط پنجاه و چند نفر بوده چه اهمیتی دارد؟ چه اهمیتی دارد میلیون‌ها استعداد و تلاش فردی ورزشکاران بسیاری به دلیل بی‌کفایتی مدیران و دخالت‌های سیاستمدارن به باد رفته است؟ وقتی ورزش قهرمانی فقط ویترینی از افتخارات قابل سرقت باشد تا مهر تأییدی بر عملکردها بزند دیگر چه اهمیتی دارد چرا از بین اینهمه فرصت ورزشی فقط تعداد معدودی سهمیه به ایرانیان اختصاص داده می‌شود؟

تا وقتی مسائلی نظیر چگونگی پوشش شرکت‌کنندگان و مسابقه دادن یا ندادن با این و آن بالاتر از مسائل فنی و تخصصی ملاک حضور ورزشکاری با پرچم ایران در یک مسابقه ورزشی است چه انتظاری بیشتر از رتبه هفدهم می‌توان داشت؟ تا وقتی کمیته بین‌المللی المپیک و وزارت ورزش و جوانان در انحصار افراد فاقد صلاحیت‌های ورزشی است و قهرمان شدن تلاش‌های یک جوان از آنِ مسئولین و شکستش ناشی از عدم تمرین و آمادگی او قلمداد می‌شود جز یک شادمانی لحظه‌ای چه چیزی عاید یک ملت بی‌حافظه و مجازی می‌شود؟



این روزها رسانه‌های ورزشی و سیاسی و اجتماعی و غیره و غیره پر از اخبار قهرمانی و کسب رتبه‌های جهانی است و موفقیت افراد گمنامی که در طی چهار سال شاید کلا یک درصد از کل پول و بودجه‌ای که صرف ورزش کشور می‌شود به آنها اختصاص داده شده تا ملت از یاد ببرند ورزش غیرقابل افتخار ملی و باشگاهی چگونه تمام استعدادها و سرمایه‌ها را بر باد داده؛ تا امثال علی‌آبادی‌ها و رویانیان‌ها بدون ترس از تمام نتایج کسب نکرده‌ با خیال راحت بر صندلی‌های ریاست تکیه بزنند و از اخلاق ورزشی برای ملت تشنه اثبات نقش اعتقادات سخن‌سرایی کنند.



این روزها ملت جمعیتی پرچم به دست در سالن‌های ورزشی است که اگر نحوه لباس پوشیدن و شادمانی کردنش مطابق آیین‌نامه‌ها نباشد تصویری در رسانه‌های به اصطلاح ملی ندارد و البته هیچکس هم به روی خودش نمی‌آورد که معلوم نیست چرا دهن‌کجی مسئولان ورزشی را به خاطر تشویق کردن قهرمانانی که چندان هم در خاطرش نمی‌ماند تحمل می‌نماید. وقتی هیچکس و هیچ چیزی سر جای خودش نباشد دیگر چه اهمیتی دارد قهرمانان ورزشی مثل مهره‌های بازی شطرنج مورد استفاده ابزاری باشند و کار به جایی برسد که حتی دوربین‌های رسانه‌ای حریم‌های خانوادگی منطبق بر آیین‌نامه‌ها را برای اثبات حقانیت شعارهای دولتی به ثبت برسانند؟



افسوس که ماندگاران ورزشی را تنها به صورت گزینش شده در مناصب دولتی و ورزشی می‌توان تصور کرد زیرا که در دیدگان ملت‌های فانتزی و مجازی قهرمانان می‌میرند حتی اگر در بالاترین جایگاه‌ها بایستند. مردمی که حافظه تاریخی ندارند تا وقفه‌های زمانی و مکانی که در آن از حاصل دسترنج یک هموطن شادی کاذبی نصیب‌شان شده‌است را به خاطر بسپارند و افسوس که اینها همان خلق‌کنندگان آخرین نسل از پهلوانان قرن بیستم بوده‌اند و اکنون و در این حقارت دائمی چندصدساله حتی توانایی و شایستگی حفظ قهرمانان را هم ندارند چه برسد ارتقاء ایشان به جایگاه‌های معرفتی بالاتر. ما هم به جای مرثیه‌سرایی برای اینچنین مفاهیم انتزاعی و ذهنی، اصطلاحاً برویم کشک‌مان را بسابیم بهتر است که المپیک 2012 هم تمام شد و تا 2016 کی زنده‌است و کی مرده؟
نظرات 4 + ارسال نظر
سهیل پنج‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 07:21 ب.ظ

متن بسیار روان و زیبایی بود!! بنده هم متنی تهیه کردم که از زاویه دیگری به این موضوع می پردازد که به زودی آنرا در آن وبلاگ گردوخاک گرفته آپ خواهم کرد ؛)
اما یک نکته باحال راجع به این تصویر پایین سمت راست (نقشه کارتونی ایران) هست که دیدم خالی از لطف نیست بیان شود. این نقشه پیروزمند رویدادهای را نشان میدهد که در آن ایران مدال گرفته است، پرتاب دیسک (نقشه در حال پرت کردن یک دیسک نقره ا رنگ است)، وزنه برداری (بسیار پر غرور پا بر روی وزنه گذاشته است)، کشتی (نقشه دوبنده کشتی به رنگ پرچم ایران به تن دارد)، ولی من ماندم این پایین یعنی خلیج فارس چه می گوید!! مگر ایران از شنا مدال گرفته؟؟ مگر مایکل فلپس مدالی برای کسی هم این وسط باقی گذاشته است!! کاریکاتوریست عزیزی که این نقشه را کشیده شاید فراموش کرده است که ما در شنا از آخر اول شده ایم!!
بله حرف شما کاملا درست است، چنین جوگیری هایی نه تنها در المپیک یا هر رویداد ورزشی دیگری دیده می شود، که پیش از این و شاید پس از این در مورد نام خلیج فارس و جزایر ایرانی هم دیده شده است!! و این آقایان عجب موج سوارانی هستند!! شاید در این نقشه کارتونی، خلیج فارس نماد مدال باشد که آقایان از موج سواری توانسته اند کسب نمایند!!

خب بی‌صبرانه منتظریم مطلب شما را هم بخونیم دکترجون

ساسان جمعه 3 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 04:45 ب.ظ

سلام

فقط می تونم بگم موافقم

مسعود شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:05 ب.ظ

سلام
نه فقط منهم موافقم بلکه فکر می کنم اکثر مردم موافقن و شادی اونها به افتخار مسئولین نبود بلکه به افتخار جوانانی بود که با امکانات به این کمی انقدر تلاش کرده بودند. این جوانان کم امکانات و پر تلاش مایه افتخار و شادی ایرانیها بودند نه اون مسئولین نون به نرخ روز خور...

سهیل یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:27 ق.ظ

متنی تحت عنوان "ورزش در مقام دین به مثابه افیون توده ها" در لینک زیر آمده است، متن جالبی است و خواندن آن خالی از لطف نیست. البته خودم شخصا چند نکته منفی و جانب دارانه در متن دیدم ولی با این حال متن بسیار خوب نگارش شده است!!

http://www.bbc.co.uk/blogs/persian/viewpoints/2012/08/post-277.html

تشکر بابت لینک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد