دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

مقدمه کتاب چهار فصل بلوغ


دیباچه کتاب چهار فصل بلوغ 

اگر بتوان کاریکاتور را نوعی طنز اجتماعی تصویری تلقی کرده و به واسطه داشتن جلوه‌های بصری جذاب، آن را یکی از انواع هنری به شمار آورد؛ شعر اجتماعی نوعی کاریکاتور است که جنبه‌های بصری ندارد و عموماً عاری از استعاره‌های طنز است. اما چرا این قیاس سخت باید صورت بپذیرد و فرضاً چرا به قاعده دیرین، تعریفی مستقل در خصوص این نوع از شعر را نمی توان مطرح کرد؟

پاسخ ساده است: زیرا امروزه کارکردهای اجتماعی هنر و ادبیات دستخوش تغییر شده است. اگر اقبال عمومی به انتقال مفاهیم در قالب جملات کوتاه و بدون حاشیه‌پردازی در عصر اطلاعاتی فعلی به عنوان یک پدیده مثبت در نظر گرفته شود، آن وقت اهمیت این مقایسه خود را نشان می‌دهد. امروزه چه کسی حاضر است وقت خود را با سر و کله زدن با متن های طولانی و پیچیده بگذارند؟ به نظر می‌رسد، اصولاً معنای آموختن و لذت بردن از یک مطلب منتشر شده قلب به مفهوم جدیدتری شده و سبک‌های کلاسیک و قدیمی هر روز بیشتر از قبل تحلیل می‌روند. هنر متعهد جهان شمول دهه‌های قبلی در سال‌های اخیر میدان را به تجارب و دیدگاه‌های شخصی جدید واگذار کرده و علاقه مخاطبان به تصویرسازی مفاهیم را نمی‌توان با تکنیک‌های منسوخ شده پیشین پاسخ گفت. اینجا است که در درون تهدید مورد نظر فرصت استثنایی برای شعر فراهم می‌شود. اینکه به طور کلی شعر نوشته‌ای کوتاه است و حجم استفاده آن از کلمات بسیار محدودتر از نثر می‌باشد، کمک می‌کند تا بتوان با توجه به این مشابهت شعر با کاریکاتور و داستان‌های مصور، تغییری در دیدگاه نوشتاری خود ایجاد کرده و انتقال پیام به مخاطب را انجام داد. فقط تجربه لازم است و البته تلاش فراوان.
خواندن شعر خوب، دیرزمانی است که برای ما آرزو شده است. مرحوم محمد حقوقی در مطلبی استدلال کرده بود که بخش اعظم ادبیات معاصر ما از جنبه‌های مختلف مانند فرم یا محتوا در دهه‌های هزار و سیصد چهل و پنجاه متوقف شده و در طی این سال‌ها بسیار تلاش شده تا این بن‌بست تاریخی به آغاز راه جدیدی منتهی شود.
با توجه به رشد آهنگ تحولات اجتماعی و فرهنگی در جامعه انتظار می‌رود سرانجام این بسته برچسب خورده با مدرنیسم و پست مدرنیسم مینیمال امروزی ره آوردی داشته باشد. به نظر می‌رسد خارج شدن از زیر سایه بزرگان و وام‌دار ایشان نبودن خیلی مشکل‌تر از آنی باشد که بتوان تصور کرد. امید است هر چه بیشتر به جلو پیش رویم اوضاع بهتر شود.

نوروز 1391 ، تهران

علاقه‌مندان برای تهیه  مجموعه شعر چهار فصل بلوغ می‌توانند از طریق مراجعه به دفتر انتشارات پانیذ و یا مکاتبه با آن اقدام به خرید نمایند. همچنین کتابفروشی انجمن شاعران ایران برای دسترسی راحت‌تر و خرید کتاب در نظر گرفته شده‌است.
آدرس نشر پانیذ: تهران ـ خیابان انقلاب ـ خیابان ابوریحان ـ خیابان وحید نظری ـ پلاک 26
شماره‌های تماس: 66415982-021 و 22190951-021
پست الکترونیک: nashrepaniz@hotmail.com

آدرس فروشگاه انجمن شاعران ایران: تهران ـ خیابان انقلاب ـ بین تقاطع 12 فروردین و فخر رازی ـ پاساژ فروزنده ـ طبقه زیرین ـ واحد 212 ـ شماره تماس: 66970131-021