دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

طیف خاکستری (Gray Spectrum)


مسائلی هست که وقتی درباره آنها تفکر می کنیم، معمولا نتیجه ای به دست نمی دهد و یا همانگونه که هستند رها شده و یا به کلی با مرور زمان به دست فراموشی سپرده می شوند. زندگی ما پر شده از قضاوت ها و سلیقه های سیاه و سفید و همیشه سهم منفی ها بیشتر است. به طوری که اغلب تعبیر خرابی اوضاع و احوال زندگی در زمانه جمع بندی کلی ما از مجموعه شرایط می باشد. در سرگردانی و پریشانی ناشی از قرار گرفتن در چنین شرایطی احساس پوچی و بی هدفی می کنیم و سوق داده می شویم به استفاده از لحظات زمان حال و یا افسوس گذشته را خوردن و یا انجام برنامه ریزی های کوتاه مدت برای آینده نامعلوم. این در حالی است که قوانین نظام حاکم بر طبیعت (یا همان تنازع برای بقا) همانند چندین هزار ساله گذشته تغییری نداشته و فقط مشکلات جدید ما به صورت سربار، کیفیت درگیر شدن با نظام مذکور را تغییر داده است.
وقتی همه فیلم ها و داستان ها پر شده از نگاه های تازه به مسائلی که از دیدگاه ما معضلات اجتماعی محسوب می شده اند؛ وقتی خیانت در دوستی و یا رابطه آن زشتی سابق را ندارد و خصلت های بد مانند خودخواهی، دروغ، ریاکاری و غیره دیگر خیلی بد نیستند و برای حفظ انسجام زندگی ضرورت پیدا میکنند؛...
به نظر می رسد در چنین جهان مبهم و بدون ثباتی، بسیاری از معیارهای فکری و استدلالی پیشین ما در حال از دست دادن کارایی شان هستند و گویی جریان های فکری جدیدی از راه رسیده و حقانیت خود را اثبات کرده اند و ما در فضای پلورالیستی حاکم شده بر مناسبات روزمره زندگی همچنان سرگردان باقی مانده ایم که آیا دیدگاه های پیشین ما در خصوص دو قطبی «خیر و شر» یا «سیاه و سفید» در مسائل اخلاقی، انسانی و فرهنگی همچنان کارکرد دارند و یا باید طرحی نو در انداخته شود و به طیف خاکستری جدیدتری فکر کرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:00 ق.ظ

سلام
متنت قشنگ بود و فکر کنم مهم هم بود. ولی خیلی چیزی دستگیرم نشد. درواقع خیلی سخت می نویسی!!
باید بگم که ...... بله.
بیش از این چیزی به ذهنم نمیاد.
سال نوت هم مبارک
خداحافظ

والا به اصطلاح ایندفعه ساده نوشتیم. ببخشید خلاصه

مهدی مدبر یکشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:00 ب.ظ

سلام،
به نظرم باید بیشتر فکر کنم!
خاکستری به معنی وجود تضاد و اینکه بین خوب و بد قرار گرفتن رو درک میکنم، اما خاکستری به تغییر معانی و هنجارها از بد به نیمه بد و یا نیمه بد به خوب رو نمیدونم!
به نظرم حرفت درسته اما پدیده الآن نیست، توی رفتارهای اجتماعی و مذهبی هم گاها یه رفتار بد، در عرض حتی چند دقیقه، لازم و ضروری میشه! فکر میکنم ماکیاول ها بیشتر روباهن تا شیر!
اما باور کن حتی باورش هم سخته! بیشتر فکر میکنم که خیانت همون قدر بده که قبلا هم بد بوده، منتها ماها تجربه نداشتیم فکر میکردیم خیلی بده در حالی فقط یه ذره بده!

به نظرم جمله قابل فکری بود. اینکه تجارب ما کم بوده و اینکه هرکسی از دریچه ذهن خودش نگاه میکنه و ممکنه واقعیت رو دقیقا اونجوری که هست درک نکنه.

محسن یکشنبه 29 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 01:36 ق.ظ

عالی بود
بارالها متعالی بگردان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد