دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

دیوار آزاد

اجتماعی ـ فرهنگی ـ طنز

دیوار مهربانی در ایران


دیوار مهربانی یک حرکت اجتماعی خیریه همگانی ولی بدون شناسنامه است که با شروع فصل سرما در پاییز و زمستان امسال در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران از سوی مردم (و احتمالاً با همراهی مسئولان شهری) در حال پیگیری است. مشابه این کمپین مدتی قبل با عنوان چالش سطل آب یخ در سطح جهانی و از سال 2012 برای حمایت از مبتلایان به بیماری ALS انجام شده و در سال گذشته در ایران هم از آن استقبال و باعث شد با آشنا شدن ذهنیت عموم مردم به ابعاد این بیماری عصبی، زمینه برای کمک‌رسانی به بیماران ایرانی مبتلا به  ALS  فراهم گردد. ایده اولیه دیوار مهربانی هم خیلی ساده و عملی است: پیدا کردن یک دیوار بدون استفاده در شهر؛ نصب کردن یک و یا دو عدد چوب لباسی و نوشتن دو جمله ساده در کنار آن: 
«نیاز داری بردار ـ ـ ـ ـ نیاز نداری بذار»


مطابق آمار مقامات رسمی ایران حدود 15 هزار بی خانمان در ایران زندگی می‌کنند. حدود یک سوم این افراد را هم زنان تشکیل می‌دهند. دیوار مهربانی آکسیون شبکه‌ای کم‌هزینه‌ای است که هدف آن کمک رسانی به این افراد است. از مزایای این حرکت اجتماعی می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد؛ از جمله اینکه یک فعالیت مدنی است و نه محدود به چندتا کلیک در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، یا اینکه به دلیل بی‌نام بودن دست‌اندرکاران و گران قیمت نبودن لباس‌های آویخته شده به آن امکان سودجویی اقتصادی و بهره‌برداری سیاسی از آن برای هیچ فرد و یا گروهی مقدور نیست. دیوار مهربانی جدا از اینکه کمک کوچکی برای نیازمندان جامعه است تمرین بزرگی هم برای ایجاد همدلی و همبستگی در بین آحاد مردم کشور نیز هست. اینکه فارغ از اختلاف ریشه‌دار نژادی، زبانی، مذهبی و گرایشات سیاسی و اجتماعی بتوان به عنوان یک ملت حرکت مشترکی را به صورت یکپارچه انجام داد رخداد نیکویی است که امید است بتوان به واسطه آن در مسیر رشد فرهنگی و اجتماعی مردم پله‌ای به بالاتر رفت.

پی‌نوشت1: تصویر مطلب مربوط به دیوار مهربانی شهر تهران واقع در خیابان ولی‌عصر بالاتر از تقاطع خیابان مطهری و جنب ایستگاه اتوبوس BRT می‌باشد.   

پی‌نوشت2: اطلاعات بیشتر  و واکنش‌های آنلاین درباره دیوار مهربانی را می‌توانید از اینجا و یا اینجا و یا اینجا ملاحظه فرمایید.   

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا مجابی جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:40 ق.ظ

تنها دیواری که مهربان است ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد